Zašto svirati?

Kako sviranje i bavljenje glazbom koristi djeci osnovnoškolske dobi

Sviranje glazbenog instrumenta i bavljenje glazbom imaju višestruke koristi za djecu osnovnoškolske dobi (7-14 godina), obuhvaćajući motorički, kognitivni, emocionalni, socijalni i moralni razvoj.

Ove aktivnosti ne samo da potiču kreativnost, već i unaprjeđuju vještine koje su ključne za akademski i osobni razvoj djeteta.

Kognitivni razvoj

Bavljenje glazbom pozitivno utječe na kognitivne sposobnosti djece. Istraživanja su pokazala da djeca koja sviraju instrument imaju poboljšane sposobnosti pamćenja, koncentracije i logičkog razmišljanja. Sviranje zahtjeva istovremeno prepoznavanje nota, ritma i koordinaciju pokreta, što potiče razvoj mozga i jača sposobnost rješavanja problema. Prema Piagetovoj teoriji kognitivnog razvoja, djeca osnovnoškolske dobi prelaze iz faze konkretnih operacija u fazu formalnih operacija (oko 12. godine), gdje glazbene aktivnosti mogu dodatno pomoći u razvoju apstraktnog mišljenja i analitičkih vještina.

Motorički razvoj

Sviranje instrumenta zahtijeva preciznu koordinaciju ruku, prstiju i očiju, što poboljšava finu motoriku. Na primjer, sviranje klavira ili gitare poboljšava kontrolu nad sitnim pokretima, dok puhački instrumenti ili pjevanje jačaju respiratorni sustav i razvijaju pravilno disanje. Osim toga, ritmičke vježbe potiču bolju kontrolu tijela i svijest o vlastitim pokretima.

Emocionalni razvoj

Glazba je snažan alat za izražavanje i razumijevanje emocija. Djeca koja se bave glazbom često pokazuju bolju emocionalnu kontrolu i sposobnost nošenja sa stresom. Sviranje instrumenta može djelovati terapeutski, smanjujući anksioznost i povećavajući osjećaj zadovoljstva. Nadalje, kroz glazbu djeca razvijaju empatiju jer uče prepoznavati i interpretirati emocije kroz različite tonove, melodije, akorde i dinamiku izvedbe.

Socijalni razvoj

Sviranje glazbenog instrumenta u bendu značajno doprinosi socijalnom razvoju djece osnovnoškolske dobi. Kroz zajedničko muziciranje, djeca razvijaju ključne socijalne vještine poput suradnje, komunikacije i empatije. Sudjelovanje u glazbenim aktivnostima omogućuje im da nauče slušati i razumjeti druge, što je temelj za uspješnu socijalnu interakciju. Osim toga, zajedničko muziciranje potiče osjećaj pripadnosti i timskog duha, pružajući djeci priliku da kroz kreativno izražavanje izgrade pozitivne odnose s vršnjacima.

Kako sviranje i bavljenje glazbom koristi srednjoškolcima

Sviranje glazbenog instrumenta i bavljenje glazbom tijekom srednjoškolskog razdoblja (15-18 godina) ima dubok utjecaj na razvoj mladih, uključujući kognitivni, emocionalni, socijalni i moralni aspekt.

Ove aktivnosti ne samo da potiču kreativnost, već i podržavaju razvoj ključnih kompetencija potrebnih za akademski i osobni uspjeh.

Kognitivni razvoj

Glazba ima snažan utjecaj na razvoj mozga, posebno na funkcije povezane s koncentracijom, radnim pamćenjem i analitičkim razmišljanjem (Hanna-Pladdy & Mackay, 2011). Istraživanja pokazuju da srednjoškolci koji sviraju instrument postižu bolje rezultate na testovima prostornog razmišljanja, jezika i matematike (Schellenberg, 2006). Sviranje instrumenata zahtijeva simultano angažiranje više moždanih područja, što potiče neuronsku plastičnost i razvoj vještina rješavanja problema. Osim toga, glazbena edukacija jača izvršne funkcije mozga, koje su ključne za planiranje i donošenje odluka (Jaschke et al., 2018).

Emocionalni razvoj

Adolescencija je razdoblje intenzivnih emocionalnih promjena i identitetskog preispitivanja (Erikson, 1968). Sviranje instrumenta omogućuje mladima siguran način izražavanja emocija i može djelovati kao alat za regulaciju stresa i anksioznosti. Prema istraživanju Chanda i Levitina (2013), aktivno bavljenje glazbom može smanjiti razinu kortizola i poboljšati raspoloženje. Također, glazba pomaže adolescentima u razvijanju emocionalne inteligencije, jer ih potiče da prepoznaju i interpretiraju emocije izražene kroz ton, tempo i harmoniju.

Socijalni razvoj

Sudjelovanje u glazbenim ansamblima ili bendovima pruža mladima priliku za razvijanje socijalnih vještina, poput timskog rada, komunikacije i empatije. Ove aktivnosti potiču osjećaj pripadnosti i samopouzdanja, što je ključno u adolescenciji (Eccles & Roeser, 2011). Grupno muziciranje zahtijeva usklađivanje s drugima, aktivno slušanje i zajedničko donošenje odluka, što doprinosi razvoju prosocijalnog ponašanja i kooperativnosti (Hanna-Pladdy & Mackay, 2011).

Moralni razvoj

Prema Kohlbergovoj teoriji moralnog razvoja, srednjoškolci ulaze u fazu post konvencionalnog moralnog razmišljanja, gdje preispituju društvene norme i razvijaju vlastiti sustav vrijednosti (Kohlberg, 1981). Bavljenje glazbom potiče kritičko razmišljanje i pomaže mladima u razumijevanju kulturne raznolikosti i etičkih dilema. Također, redovita praksa i izvođenje glazbe razvijaju radne navike, osjećaj odgovornosti i discipline, što su ključne vrijednosti za kasniji akademski i profesionalni uspjeh.

Bavljenje glazbom pruža srednjoškolcima ne samo priliku za umjetničko izražavanje, već i konkretne koristi za njihov intelektualni, emocionalni i društveni razvoj. Razvijaju važne osobine poput upornosti, samodiscipline i timskog rada, dok istovremeno stječu vještine koje mogu koristiti u daljnjem obrazovanju i karijeri. Osim toga, glazba služi kao snažan alat za emocionalnu ravnotežu i osobni rast, pomažući mladima da se nose s izazovima adolescencije i izgrade stabilan identitet.

Želiš naučiti svirati?

Obradujte djecu najboljim glazbenim instrukcijama koje potiču kreativnost, razvijaju sluh i ritam te čine učenje zabavnim i interaktivnim. Naše metode prilagođene su njihovoj dobi i interesima, a uključuju učenje pjesama, improvizaciju i upoznavanje raznih glazbenih žanrova.

U školi gitare i bas gitare kroz igre i dinamične aktivnosti djeca će usvojiti osnove glazbene teorije i praktične vještine, dok će im interaktivni pristup omogućiti slobodno izražavanje i razvijanje samopouzdanja. Pridružite nam se i osigurajte svojoj djeci nezaboravno iskustvo učenja glazbe!